Internetinė tiekimo birža
Problema
2000 m., įgyvendinant ES PHARE projektą Tiekimo grandies vystymas, konstatuota, kad įmonės ribotai naudojosi Lietuvoje esamu gamybiniu ir paslaugų teikimo potencialu. Viena iš įvardytų priežasčių, stabdžiusių verslo santykių plėtojimą tiekimo srityje informacijos apie potencialius verslo partnerius ir jų galimybes trūkumas. Internetinės tiekimo biržos projektu buvo siekiama Lietuvoje veikiančioms įmonėms suteikti naujų galimybių susirasti verslo partnerių ir paskatinti įmones aktyviai naudotis birža kaip viena iš tiekėjų paieškos alternatyvų.
Sprendimas
2002 m. birželio mėn. pradėjo veikti Internetinė tiekimo birža (ITB) www.ebirza.lt. ITB tai Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros projektas, skirtas didelių bei mažų ir vidutinių įmonių bendradarbiavimui Lietuvoje skatinti prekių ir paslaugų teikimo srityje. ITB vidutinės ir didelės įmonės skelbia informaciją apie tai, kokių prekių/paslaugų joms reikia, o mažos įmonės siūlo savo prekes/paslaugas.
2006 m. pabaigoje ITB informaciją apie savo produktus skelbė 1170 įmonių. Kasmet ITB vidutiniškai užsiregistruoja daugiau kaip 250 naujų įmonių.
Privalumai
ITB įmonėms suteikia nemokamą galimybę:
- informaciją apie savo įmonę ir siūlomas ar norimas įsigyti prekes bei paslaugas skelbti lietuvių ir anglų kalbomis;
- susikurti informacinį įmonės stendą arba išsamų įmonės interneto puslapį;
- skelbti ir užsiprenumeravus gauti komercinius skelbimus;
- pasinaudoti masinio skelbimų išsiuntimo visiems ITB dalyviams paslauga;
- užsisakyti naujienas el. paštu;
- reklamuoti savo įmonę pirmajame ITB puslapyje.
UAB Tiketa elektroninio bilieto įdiegimas
Problema
Daugeliui Lietuvos gyventojų, ypač gyvenančių šalies regionuose, yra sudėtinga įsigyti bilietus į juos dominančius renginius. Dauguma kultūros, sporto ir laisvalaikio renginių vyksta didžiuosiuose miestuose, todėl regionų gyventojams nepatogu ir brangu vykti į didmiesčiuose veikiančias kasas įsigyti bilietų. Be to, į populiariausius renginius bilietai išperkami itin greitai, todėl toliau nuo kasų gyvenantys renginių mėgėjai neturi galimybių dėl bilietų varžytis su tais, kurie gyvena greta kasų.
Sprendimas
2004 m. UAB Tiketa pristatė naujausios kartos bilietų platinimo sistemą, kuri teikia visas bilietų pardavimo paslaugas, t.y. įdiegė Lietuvoje elektroninius bilietus (e. bilietus). E.bilietų sistema buvo įdiegta pagal užsienio analogiškų sistemų pavyzdžius. UAB Tiketa įdiegta e.bilieto sistema leidžia renginių lankytojams įsigyti bilietą interneto svetainėje www.tiketa.lt, už jį čia pat atsiskaityti ir atsispausdinti spausdintuvu arba atsisiųsti į mobilųjį telefoną. Bendrovė už internetu parduodamus bilietus siūlo atsiskaityti Visa ir MasterCard sistemų kortelėmis, taip pat bankų elektroninėmis sistemomis. Įmonės gali atsispausdinti išankstines sąskaitas ir už e.bilietus atsiskaityti banko pavedimu.
Sunkumai diegiant e. bilieto sistemą
Prieš dvejus metus pristatę Lietuvoje dar naują e.bilietų platinimo sistemą, UAB Tiketa susidūrė su vartotojų pasitikėjimo pirkti internetu trūkumu ir nesaugumo jausmu. Bilietus internetu perkančių asmenų duomenų saugumas garantuojamas moderniausiomis technologinėmis priemonėmis, todėl įmonės klientų ratas sparčiai auga.
Privalumai
Elektroninis bilietas yra unikalus Lietuvoje ir kaimyninėse Baltijos šalyse būdas patekti į renginius. Ketvirtosios elektroninės prekybos stadijos panaudojimas suteikia vienodas galimybes plačiam žmonių ratui įsigyti bilietus į renginius, aktyviau domėtis kultūros, meno, sporto, visuomeniniais įvykiais. Pabrėžtina tai, jog žmogui, įsigijusiam bilietus www.tiketa.lt, nebūtina vykti į kasą jų atsiimti, nes bilietus gali atsispausdinti pats – tai esminis skirtumas nuo kitų bendrovių, prekiaujančių bilietais internetu. Taip pat Tiketa pristatė elektroninių dovanų čekių, abonementų, įvairių paslaugų prekybos internetu sistemą. Dovanų čekį galima įsigyti internetu ir dovanoti tiesiog elektroniniu paštu.
Socialinis poveikis lygios galimybės visiems įsigyti bilietus į renginius, nepriklausomai nuo vietovės, paros laiko ar susisiekimo galimybių. Pagrindinis ekonominis poveikis laiko taupymas.
Technologiniu požiūriu – tai toks produktas, kurio prekyba, pristatymas ir kontrolė atliekami internetu. E.bilietui būdingos visos saugumo priemonės – brūkšninis kodas, unikalus numeris ir dvimatis grafinis kodas 2D.
UAB Tiketa sukurtas ir naudojamas e.bilietas pripažintas naudingiausiu šalies gyventojams sprendimu internete. 2006 m. pabaigoje e.bilietas tapo Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie LR Vyriausybės skelbto konkurso Naujasis knygnešys nugalėtoju. UAB Tiketa elektroninis bilietas laimėtojų kategorijoje Gyventojams naudingiausi sprendimai internete išrinktas geriausiu iš 10 kandidatų.
Elektroninių aukcionų portalas www.pirkis.lt
Problema
Pagrindinė priežastis, nulėmusi šio produkto kūrimą pasaulyje populiarėjantys elektroniniai aukcionai, kai tuo tarpu Lietuvoje nebuvo efektyviai veikiančio analogo.
Sprendimas
Produktas buvo įdiegtas 2000 m. PIRKIS.lt tai visiems atvira elektroninės prekybos sistema, veikianti visą parą ir ištisus metus. Tai yra vieta, kur galima įsigyti įvairių prekių patraukliomis kainomis, taip pat prekes parduoti palankiomis sąlygomis. Produktą įdiegė UAB Skaitos kompiuterių servisas Lietuvos informacinių technologijų bendrovė. Bendrovė prekiauja kompiuterine technika ir programine įranga, teikia IT (informacinių technologijų) paslaugas visoje Lietuvoje.
Sunkumai diegiant e. aukcionų sistemą
Paprastai aukciono pabaiga skelbiama plaktuko dūžiu, o e. aukcionų sistemoje to įdiegti neįmanoma.
Privalumai
Klientai dažniausiai namų ūkių vartotojai gali patogiai internete pristatyti ir parduoti naudotus bei naujus daiktus. Pirkėjai gali pigiau įsigyti reikiamą (dažnai naudotą) daiktą. MVĮ nedidelėmis sąnaudomis gali susikurti savo internetinę parduotuvę.
2007 m. pradžioje elektroninių aukcionų portalas turėjo virš 27 000 registruotų vartotojų, buvo siūloma virš 15000 prekių, kurių bendra vertė siekė apie 1 mln. Lt. Šis efektyviai Lietuvoje veikiantis elektroninis aukcionas apdovanotas Metų gaminio diplomu.
Vaistų užsakymas internetu
Problema
Informacinė sistema SKS Vaistai pradėta kurti, išanalizavus problemas, su kuriomis susiduria vaistininkai. Buvo nustatytos tokios problemos: struktūrizuotos duomenų bazės stoka, sunkiai prieinama informacija apie Lietuvoje registruotus vaistus, trūko operatyvios informacijos apie tiekiamus rinkai vaistus, reikėjo priemonės registruoti kompensuojamų vaistų receptus ir pateikti ataskaitas Valstybinei ligonių kasai. Šios problemos atnešdavo finansinių nuostolių vaistinėms.
Sprendimas
Įvertinus šias aplinkybes, buvo nuspręsta kurti informacinę sistemą, kuri surinktų, struktūrizuotų, apibendrintų ir pateiktų informaciją visiems rinkos dalyviams. Šiuo metu SKS Vaistai yra pripažinta kaip unikali, patikima, operatyvi informacinė sistema, kurios vartotojai yra vaistinės, ligoninės, vaistų tiekėjai, gamintojai ir jų atstovai.
Pagrindinis sistemos tikslas operatyviai informuoti sistemos vartotojus apie didmenininkų turimą medikamentų ir medicininių prekių asortimentą ir didmenines kainas.
Sistemoje yra sukaupti šie duomenys:
- pagrindinių Lietuvos vaistų tiekėjų tiekiami vaistai ir medicininės paskirties prekės;
- kompensuojamųjų vaistų bazinės kainos;
- vaistų registro numeriai;
- vaistų didmeninės kainos;
- tiekėjų ir jų filialų sąrašas, adresai, telefonai;
- pilniausia šalyje elektroninė anotacijų bazė;
- aktualūs SAM ir VVKT dokumentai, kita aktuali informacija.
Sunkumai diegiant SKS Vaistai sistemą
Informacinės sistemos SKS Vaistai diegimo pradžioje buvo susidurta su tokiomis problemomis:
- kompiuterinės technikos stoka vaistinėse;
- potencialių vartotojų žemas kompiuterinis raštingumas.
Privalumai
Vystant SKS Vaistai sistemą, 1999 m. buvo įdiegta elektroninių užsakymų posistemė, kuri leido operatyviai, tiksliai, taupant laiką vykdyti vaistų elektroninius užsakymus iš tiekėjų sandėlių. 2006 m. per sistemą buvo užsakyta vaistų už 233 mln. Lt. Tai sudaro apie penktadalį visos Lietuvos farmacijos rinkos apyvartos.
2004 m. SKS Vaistai sistemos informacijos pagrindu buvo atidaryta internetinė svetainė www.vaistai.lt, kuri yra orientuota į žmones, kurie rūpinasi savo sveikata, ieško informacijos apie vaistus bei informacijos, kur galima juos įsigyti, domisi naujovėmis farmacijos rinkoje. Ši svetainė yra susilaukusi ir gydytojų pripažinimo, nes būtent čia gydytojas gali gauti informaciją ne tik apie registruotus bet ir esamus rinkoje vaistus.
2001 m. informacinė sistema SKS Vaistai apdovanota Lietuvos Metų gaminio diplomu. Diplomas paskirtas informacinių technologijų ir telekomunikacijų kategorijoje.
Gaminio sėkmė dar kartą įrodė, jog SKS Vaistai užima deramą vietą Lietuvoje veikiančių informacinių sistemų rinkoje. Sistemos paslaugomis naudojasi apie 80% farmacijos rinkos dalyvių: visos didmeninės vaistų tiekimo įmonės, vaistų gamintojai ir užsienio gamintojų atstovybės, vaistinės, valstybinės įstaigos.
SKS Vaistai pirmoji ir stabiliai veikianti farmacinė informacinė sistema Lietuvoje ir visoje Vidurio bei Rytų Europoje.
Elektroninės vynų parduotuvėswww.finca-allende.com/virtualwinery/ sukūrimas
Problema
Smulkūs vynų gamintojai yra itin priklausomi nuo prekybos agentų, kurie vyną parduoda galutiniam vartotojui. Tai yra įprastas pasiūlos grandinės metodas. Tačiau daugelis vyno mėgėjų ir ekspertų nėra tuo patenkinti, nes jie norėtų artimiau bendrauti su vyno gamintojais, gaudami didesnį pasirinkimą ir greičiau juo apsirūpindami. Finca Allende, smulkus aukštos kokybės vynų gamintojas iš Ispanijos, nusprendė labiau atsižvelgti į vynų ekspertų, kurių įtaka vyno gamybos tendencijoms yra itin reikšminga, poreikius, ieškodamas naujų verslo būdų.
Projekto įgyvendinimas
Dirbant su keliomis aukštos kvalifikacijos kompanijomis buvo sukurta elektroninė parduotuvė. Joje gamintojai gali tiesiogiai bendrauti su didelių poreikių turinčiais vyno mėgėjais. Elektroninė parduotuvė suteikė galimybę vyno gamintojui informuoti savo klientus apie naujausias vyno rūšis, derlių ir kt. žymiai operatyviau ir palaikyti glaudžius santykius su jais. Naujasis pardavimo būdas turėjo didelį poveikį pokyčiams organizacijoje. Vynų gamintojas, kurio veiklos procesai buvo itin konservatyvūs, virto kompanija, kurioje svarbią veiklos organizavimo dalį užima informacinės technologijos. Buvo keliamas darbuotojų kompiuterinio raštingumo lygis. Šie pokyčiai leido labiau atsižvelgti į vartotojo poreikius.
Privalumai
Elektroninėje parduotuvėje yra parduodama apie 5 proc. visos užsienyje parduodamos produkcijos. Kompanija glaudžiau bendrauja su savo klientais, kurių nuomonė įtakoja vynų kokybės gerinimą bei logistinių procesų efektyvinimą. Tai padeda labiau atsižvelgti į vartotojų poreikius, kas skatina didesnį vartotojų lojalumą ir didina pardavimų apimtis. Kompanijai elektroninė parduotuvė suteikė naujų galimybių informacinės technologijos buvo pradėtos naudoti ir vidiniams įmonės procesams palengvinti.
Laisvos prekybos platformos –www.xportplus.net sukūrimas
Problema
Smulkaus ir vidutinio verslo atstovams dažnai būna sudėtinga pradėti eksportuoti savo prekes. Sunkumai, su kuriais verslininkai susiduria eidami į užsienio rinkas, dažnai atbaido verslininkus nuo plėtros. Siekiant skatinti smulkaus ir vidutinio verslo atstovus eksportuoti, buvo sukurta interneto prekybos platforma. Ši platforma tai tarsi virtualus eksporto departamentas, palengvinantis importo ir eksporto operacijas smulkiam ir vidutiniam verslui. Projektą vykdė kompanija Ibermatica.
Projekto įgyvendinimas
Laisvos prekybos platforma www.xportplus.net yra interneto portalas mažoms ir vidutinėms įmonėms, turintis infrastruktūrą, kuri leidžia įmonėms atlikti su užsienio prekyba susijusias operacijas. Šiame portale mažos ir vidutinės įmonės gali gauti informaciją apie tarptautinio verslo pavojus, paslaugų teikėjus ir jų paslaugas, naudotis įvairiais kaštų skaičiavimo įrankiais ir gauti kitus reikiamus duomenis sėkmingai verslo pradžiai užsienio šalyse. Vartotojas internetu prisijungia prie šios informacinės sistemos, kurioje užmezga ryšius su potencialiais pirkėjais ar paslaugų teikėjais užsienyje. Portale yra pateikiamas platus potencialių paslaugų teikėjų sąrašas su išsamiu jų paslaugų aprašymu, įkainiais bei atsiliepimais. Portale taip pat galima apskaičiuoti mokesčius bei išlaidas, susijusias su produkcijos eksportu. Ši platforma buvo įdiegta ir pripažinta 7 ES šalyse ir skirtinguose verslo sektoriuose. Projektas buvo iš dalies finansuojamas iš ES struktūrinių fondų lėšų.
Privalumai
Platforma siūlo efektyvią ir saugią paramą užsienio prekybai pradėti ir vykdyti. Sistema yra sukurta taip, kad būtu patogi vartotojams. Sistema leidžia įmonėms patogiai ir greitai surasti paslaugų teikėjus ir kitus partnerius tam tikroms veikloms įgyvendinti. Tai leidžia smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms disponuoti išsamesne informacija. Dėl portalo teikiamų galimybių eksporto operacijos tampa paprastesnės. Pagrindiniai šios platformos teikiami privalumai yra tokie: gaunama visa reikalinga informacija, susijusi su teisiniu reguliavimu ir mokesčiais, kas padaro eksporto procesą skaidresnį; padedama susirasti patikimų partnerių, kas sumažina kaštus, patiriamus pateikiant produktą į naują rinką bei pagreitina patį patekimą į užsienio rinką; eliminuojama tarpininkų įtaka, kas leidžia didinti gaunamą naudą.
YouTube fenomenas
Puikus reklamos pardavimo modelio pavyzdys yra portalas www.youtube.com, kuriame vartotojams sudaroma galimybė pamatyti ir atsisiųsti nemokamus vaizdo įrašus. YouTube buvo pristatytas vartotojams 2005 m. vasario mėn. Portalo įkūrėjai – Chad Hurley ir Steve Chen. Portale vartotojams galima gauti kompanijų CBS, Universal Music Group ir Sony BMG Music Entertainment garso ir vaizdo įrašų, pasirašyta sutartis su Warner Music Group. Portalo pajamų šaltinis erdvės reklamai pardavimas. Vartotojų susidomėjimas šiuo portalu buvo milžiniškas. Šiuo metu vartotojų, apsilankančių portale kiekvieną dieną, skaičius siekia 100 mln. Per metus YouTube vertė ženkliai išaugo. Nors portalo metinės pajamos yra tik 20 mln. JAV dolerių, tačiau neseniai portalas buvo parduotas Google, didžiausiam internetinės paieškos portalui, už 1,65 milijardo JAV dolerių.